Strona główna


Coaching biznesowy

business coaching

czyli jak zwiększyć swoją biznesową skuteczność?


Daruj sobie dalsze czytanie jeżeli:
  • Nie Jesteś Przedsiębiorcą,
  • Nie myślisz jak przedsiębiorca,
  • Nie chcesz zarabiać więcej,
  • Nie podejmujesz wyzwań,
  • Nie realizujesz nowego projektu,
  • Nie lubisz kasy,
  • Nie chcesz być niezależny finansowo.
Szkoda Twojego czasu. Chyba, że pragniesz więcej…

To opracowanie jest dla Ciebie, jeżeli chcesz od życia więcej… Więcej w bezpiecznych dla Ciebie granicach.

To opracowanie jest dla Ciebie, jeżeli osobiście chcesz doświadczyć jak coaching biznesowy przyspiesza naturalne procesy rozwoju: firmy, projektu, ludzi, relacji…

Nie wierzysz? Grażyna, przedsiębiorca, po coachingu bizesowym napisała tak:

ALE TO PRZECIEŻ NIEMOŻLIWE. Wiec jak to działa, że NIEMOŻLIWE staje się MOŻLIWE ?

Witaj. Miło Ciebie widzieć.

Cieszę się, że Jesteś, gdyż wiem że Jesteś w dobrym miejscu.

Biznes to poważna sprawa, etyczny biznes, bo tylko o takim mówię, to bardzo, bardzo poważna sprawa.

To sposób myślenia i skutecznego działania dla dobra innych, ziemi i siebie.

Będzie trochę o biznesie i więcej o coachingu w biznesie. Czym jest i czym może być? To opracowanie nie jest coachingiem biznesowym i nie pokazuje narzędzi coachingowych.

To opracowanie przybliży Tobie ideę coachingu biznesowego jako skutecznego biznesowego narzędzia.

Coachingiem w biznesie zajmuję się praktycznie od 1991 roku, a nawet wcześniej, ale od tego roku datuję swoje zderzenie z kapitalizmem.

W biznesie mamy do czynienia z różnymi klientami. Tobą, jako właścicielem biznesu, pracownikami, odbiorcami, dostawcami, ludźmi wspierającymi biznes.

Jest też kolejna kategoria zalewająca świat pod nazwa globalizacji. To duże korporacje, w których wszyscy są pracownikami. Nawet zarząd. Korporacje bardzo często mają wyspecjalizowane zespoły szkoleniowe, trenerów, coachów. Korzystają też z profesjonalnych firm zewnętrznych. W tym tekście nie będę zajmował się korporacjami. Korporacja to jak państwo w państwie. Często to zarząd wodzący za nos akcjonariuszy.

Choć jeżeli Twoja wizja jest naprawdę WIELKA, to sam zbudujesz korporacje, ale po kolei.

Twoja droga jako przedsiębiorcy.

Ty jako przedsiębiorca, lub przyszły przedsiębiorca, czego możesz chcieć i oczekiwać po coachingu biznesowym?

Po pierwsze, może jest tak, że startujesz w biznesie. Masz chęci. Zaczynasz myśleć jak przedsiębiorca, ale dokładnie nie wiesz co, i jak robić. Warto to więc odkryć dla siebie.

Co jest dla Ciebie dobre? W czym najlepiej będziesz się realizował? Jakie masz najważniejsze talenty? Co chcesz robić? Na czym zarabiać pieniądze?

Co Ciebie motywuje? Jak podejmujesz decyzje o działaniu? Dlaczego chcesz zbudować biznes? Co sądzisz o pieniądzach? Co sadzisz o bogactwie? Co sądzisz o biedzie?

Zobaczyć czego potrzebujesz żeby biznes stał się biznesem? Czego potrzebujesz się nauczyć, a czego nie?

Co potrzebujesz kupić (outsorcing) a co delegować innym? Kogo jeszcze będziesz potrzebował do swojego zespołu? Jakich osób, instytucji? Komu zlecisz czynności, których nie lubisz lub nie umiesz?

Znajdziesz źródła finansowania i to wszystko, czego Twój biznes na tym poziomie rozwoju potrzebuje.

Jakie przychody planujesz uzyskać? Jakie będziesz miał koszty i kto za nie zapłaci? Jak to ma być w najbliższym roku i czemu ma tak być?

Kiedy się tego dowiesz, zaczniesz szukać i budować właściwy zespół. Zespół, który stworzy Twój biznes. Potem zespół będzie się zmieniał stosownie do sytuacji i potrzeb rynkowych firmy.

Działania coachingowe również będą dostosowane do Twoich jedynych i niepowtarzalnych potrzeb, dla tu i teraz!

Odkryjesz również dla kogo jest Twój biznes? Kto jest Twoim wymarzonym klientem? Kim jest Twój wymarzony klient? Co lubi i czego nie lubi? Gdzie mieszka i jak myśli? O czym marzy? Co dla niego jest ważne? Jakie wartości dodatkowo sprzedajesz?

Jak dotrzeć do swojego idealnego klienta? Jak zbudować sieć biznesowych kontaktów?

Odpowiesz na cztery podstawowe pytania, by Twój biznes odniósł sukces i mieć przewagę. Co robisz szybciej, łatwiej, lepiej i taniej, a może drożej? Co Ciebie będzie wyróżniało na rynku?

Stworzysz wizję, misję i mantrę dla siebie i swoich współpracowników, które będą jak bateria akumulatorów, napędzająca Twój biznes. To stąd będziesz czerpać energię do codziennego działania.

Zbudujesz dobre relacje ze sobą i współpracownikami.

Wreszcie zaplanujesz i ruszysz do przodu…W kierunku swojej Wizji.

W wielkim skrócie omówiłem początek drogi jaki potrzebujesz przejść jako przedsiębiorca. Tą drogę możemy przejść również wspólnie. Takie działania mogą być realizowane przez coaching biznesowy, a dotyczą wyłącznie biznesu.

Teraz możesz zarejestrować swoją FIRMĘ.

Po co to wszystko? Byś mógł zarabiać więcej i osiągać to, do czego dążysz.

Są też działania, realizowane przez coaching biznesowy, które są…

Tylko dla Ciebie

Mowa tutaj o Twojej motywacji do działania, o przeszkodach, lękach, obawach, nieodpowiednich przekonaniach, nieodpowiednich wartościach, wreszcie Twojej tożsamości jako przedsiębiorcy. Potrzebujesz stać się przedsiębiorcą, a to już jest zmiana na poziomie tożsamości.

Twoje indywidualne ograniczenia są ograniczeniami Twojej firmy, a Twoje indywidualne talenty potrzebujesz dostrzec, wzmocnić i przyjąć spotęgowane, bo to właśnie one są siłą napędową Ciebie i Twojego biznesu.

Potrzebujesz uwierzyć w siebie i w to co robisz bezgranicznie, i na przekór wszystkim.

Pamiętaj, odbywasz teraz drogę, która jest metaforyczną podróżą bohatera. Idziesz swoją drogą i nie masz mapy ani systemu automatycznej nawigacji. Wszystko jest dla Ciebie nowe. Potrzebujesz więc wsparcia.

Kiedy masz świadomość, że potrzebujesz wsparcia to już jest dobrze, bo wówczas je otrzymasz od właściwych ludzi, których będziesz potrzebował.

Będzie to grupa ludzi wspierająca Ciebie i Twój biznes, ale nie będą oni częścią Twojego biznesu. Będą to przedsiębiorcy, których modelujesz obserwując ich zachowania, system wartości i przekonań, jak myślą, jak działają, jak robią to co robią i jest to skuteczne, wspierający koledzy, wspierająca rodzina, mentorzy, doradcy, osobiści coachowie, osobiści trenerzy, konsultanci, doradcy, itd.

Każdy ma w sobie jakieś ograniczenia, które są przeszkodą i nimi właśnie zajmuje się indywidualny coaching biznesowy. Dlaczego jest to ważne? O wielu swoich ograniczeniach po prostu nie wiesz. Nie zdajesz sobie sprawy, że w ogóle istnieją. Potrzebujesz je rozpoznać i w tym pomaga Ci coach, który staje się Twoim lustrem pokazującym taktownie, to co jest nie tak i to co jest do zmiany, i to zmieniasz.

Prędzej czy później sam byś na to i tak wpadł, ale po co czekać?

Czasami bywa też tak, że sam nie wpadniesz na swoje nieuświadomione ograniczenia i to, bywa, że jest początkiem końca biznesu.

Muszę też napisać coś, co trochę Ciebie zdziwi.

Możesz odnieść zakładany sukces i wszystko może się nagle zmienić. Może to być potężny kryzys. Przyjmij z ufnością, że jest to plan wyłącznie dla Ciebie, by właśnie teraz czegoś doświadczyć, nauczyć, zmienić.

W momentach kryzysowych najbardziej wzrastasz i rozwijasz się. Trudne chwile wyzwalają kreatywność, a przezwyciężenie kryzysu staje się osobistą koniecznością i egzaminem życia.

W tym miejscu coaching jest wręcz niezbędny. Teraz potrzebujesz niezwykłego doładowania (zobacz: teoria oktaw)

Może to też być dla Ciebie sugestia, że właśnie teraz masz zająć się czymś zupełnie innym. Cóż, zmieniła się Twoja droga.

Czasami może to być ścieżka duchowa, czasami zmiana branży, zawodu.

Przeciwieństwem kryzysu jest sukces.

Jednak sukces jest takim samym ograniczeniem jak porażka. Nic nie usypia bardziej twojej czujności jak sukces. Więc coachingu będziesz potrzebować w obu przypadkach.

A co w czasie normalnej, codziennej pracy, co…

Kiedy już prowadzisz biznes

W dobrych firmach coaching jest czymś stale obecnym. Raz sam jesteś coachem, innym razem Twoi współpracownicy, a w jeszcze innym korzystasz, jak masz na to środki, z coachów zewnętrznych.

W firmie przeważnie rolę coacha sprawuje przełożony lub osoba bardziej doświadczona. Jednak bywa też tak, że ktoś w firmie dostrzega potrzebę coachingu zewnętrznego.

I to właśnie ta potrzeba jest przedmiotem coachingu biznesowego. Czyli najpierw musi być dostrzeżenie potrzeby a potem coaching, jako pomoc w rozwiązaniu potrzeby.

Coaching biznesowy może pokazać niedostatki systemowe w firmie. Znaleźć słabe punkty. Rozwiązanie potrzeby będzie przedmiotem coachingu.

Podsumowanie, czyli Twoje zyski z coachingu biznesowego:
  • Zyskasz więcej: pieniędzy, pomysłów, zdrowia doskonałego, klientów, radości
  • Dowiesz się jak budować biznes i jak to robią najlepsi.
  • Stworzysz relacje wytwarzające w zespole współpracę generatywną. To tak, że 2 + 2 = 10 i więcej.
  • Rozpoznasz służące Tobie najlepsze strategie biznesowe.
  • Rozpoznasz i pokonasz własne ograniczenia, słabości, lęki.
  • Uwierzysz w siebie i w to co robisz. Pokochasz to co robisz.
  • Nauczysz się czuć dobrze w sytuacjach kryzysowych.
  • Sukces stanie się codziennością. Codzienność miłą przygodą życia.
  • Zmienisz przekonania na odpowiednie dla Ciebie w roli przedsiębiorcy.
  • Będziesz osiągał zamierzone rezultaty bez przywiązywania się do nich.
Oczami pracowników

Cele pracodawcy różnią się od celów pracowników, a szkoda. W dobrych firmach cele pracodawcy są celami pracowników. Mam tu na myśli spółki rodzinne, spółki, w których właściciele pracują dla dobra spółki i tym podobne. Wykluczam tutaj cele akcjonariuszy spółek giełdowych, bo tacy akcjonariusze mają tylko jeden cel – maksymalną dywidendę albo maksymalny wzrost wartości spółki. To są bardzo ważne cele i dobrze, gdy te cele podzielają wszyscy pracownicy, jednak dla pracowników potrzebne jest coś więcej.

Odpowiedzmy czym to coś więcej jest i czym może się stać? Kiedy Jesteś pracownikiem i czujesz że:
  • To co robisz w pracy ma dla Ciebie sens i jest wartościowe.
  • To co robi Twoja firma jest ekologiczne i jest potrzebne innym ludziom.
  • Pracę traktujesz jak osobisty rozwój i wzrastanie. Spełniasz się w pracy.
  • Lubisz pracować i przebywać w towarzystwie kolegów w pracy.
  • Jesteś dumny że pracujesz w tej Firmie, traktując ją jak swoją.
Czy takie założenia są w praktyce powszechne? Nie. Czasami, przez jakiś czas, w niektórych firmach tak bywa. Tak stale, jest wyłącznie u nielicznych.

Warto jednak rozglądać się za tym co robią nieliczni i robią to dobrze. Rynek wymusza pozyskanie klienta. To warunek funkcjonowania firmy. Genialni managerowie wiedzą jak to robić w zgodzie z etyką dla dobra ludzi i otaczającego nas środowiska.

Dobrzy managerowie budują dobre zespoły. Budują zwycięskie drużyny. Dobrzy managerowie są wybitnymi coachami. Dobrzy managerowie korzystają zarówno dla siebie jak i dla swoich pracowników z coachingu zewnętrznego.

Po co? Właśnie dlatego, żeby stale twoja drużyna była zwycięska.

Czym może stać się coaching biznesowy dla pracowników?
  • Może poprawić funkcjonowanie zespołów.
  • Może pokazać i wyzwolić w zespole współpracę generatywną.
  • Może poprawić relacje między pracownikami.
  • Kiedy współpracownicy lepiej się rozumieją, to zwiększa się ich efektywność.
  • Zrozumiesz co jest pracą w Twojej pracy.
Słowem, coaching może całkiem sporo dać twoim pracownikom. Jednak jest pewne, "ale"…

Ratunek dla firmy nigdy nie przyjdzie z zewnątrz.

To sami managerowie powinni być dobrymi coachami. Kiedy tak jest to firma dobrze funkcjonuje. Jednak w wielu przypadkach, albo managerowie na pewne sprawy nie mają czasu albo po prostu pewnych spraw nie znają. Może nie dostrzegają. Wówczas firma według rozpoznanych potrzeb, kupuje dla swoich pracowników coaching zewnętrzny.

Zabawne są niektóre wyzwania ludzi z kręgów od rozwoju, reklamujących siebie, że "My Tobie pokażemy jak". To po prostu kłamstwo i naciągnie.

Rola coacha sprowadza się do wydobycia maksymalnego potencjału tkwiącego w Tobie i Twoich pracownikach, współpracownikach. Najlepiej kiedy sam umiesz to robić a tylko czasami korzystasz z zewnątrz i najlepiej po to by się tego samemu nauczyć.

Oczami Odbiorcy, Oczami Dostawcy, Oczami wspierających

Albo butami. Butami odbiorcy, butami dostawcy, butami ludzi wspierających bezinteresownie twój biznes.

Odbiorcy to Twoi klienci. Odbiorca to prawdziwy właściciel Twojego biznesu. Czy znasz go? Czy znasz go osobiście? Czy znasz swojego właściciela dobrze? Czy rozumiesz prawdziwe lub fałszywe jego potrzeby i troski, podstawowe wartości, główne przekonania, światopogląd? Kim jest? Co teraz robi? O czym teraz myśli? Jak myśli? Gdzie i jak mieszka?

Kiedy rozumiesz doskonale swoich klientów. Znasz ich. Rozmawiasz z nimi. To tworzysz relacje, które są skarbnicą Twojego biznesu, a Ty czerpiesz z niej garściami. Polepszasz produkt lub usługę. Tworzysz ciągle nowe. Patrząc jak Twój biznes wzrasta.

Dostawcy to też twoi klienci ale na innym poziomie. Tak naprawdę, to Ty jesteś ich klientem. Znasz ich? Jak? Kiedy? Gdzie? Po co? Dlaczego? Z kim? Skąd? Dokąd? W jakim celu? To są okoliczniki, na które warto znać odpowiedź.

Niby to oni powinni troszczyć się o Ciebie. Jednak możesz im podpowiedzieć czego oczekujesz i czekać od kogo dostaniesz najlepsze.

Ludzie wspierający Twoją firmę. To ani dostawcy, ani odbiorcy a jednak pośrednio mają wpływ na to co się u Ciebie w Firmie dzieje. To może być Twoja rodzina. Rodziny Twoich pracowników. Władze miasta. Szefowie i pracownicy różnych urzędów i instytucji.

To może być też Twoja konkurencja stymulująca do lepszego działania. Znasz ich? Wiesz co w tej chwili rodzi się w ich chytrych głowach żeby Ciebie zniszczyć. Przewiduj. Wyprzedzaj. Bądź pierwszy. Miej plan. Plan A, B i C.

Kiedy nie bardzo wiesz jak rozpoznać to wszystko to w tym również pomaga coaching biznesowy.

Dziękuję Tobie, że tak daleko dotarłeś. Choć w porównaniu do książki to żaden wyczyn. Jednak biznes to wielki wyczyn, a wyczyn wymaga zaangażowania, działania. To też, odłożenie niektórych przyjemności na później.

Teraz wyobraź sobie jak coaching zmienia Twoje życie przedsiębiorcy, a wszystko zaczyna dziać się tak, jak tego pragniesz.

Więc jeżeli Jesteś gotowy, to napisz do mnie andrzej@andrzejhanisz.pl lub zadzwoń 510 095 984 i umów się na pierwsze spotkanie, na którym rozpoznamy Twoje potrzeby i zaplanujemy dalsze działania.

A jeżeli jeszcze nie jesteś pewny czy coaching biznesowy jest teraz Tobie potrzebny, to się prześpij z tematem. Śnij o biznesie. O wielkich i małych planach. Życzę kolorowych snów. Śnij swoją wizję. Dobranoc… i zdecyduj jak będziesz gotowy, na przykład, jak się wyśpisz.

Tylko proszę Ciebie nie jutro, bo to jedyny dzień, który nigdy nie nadchodzi.

Życzę Tobie, abyś zbudował swój biznes, a sobie, by nasze spotkanie wyzwoliło głęboki potencjał Twój i Twoich pracowników, bo Sam możesz jeszcze nie wiedzieć na co Ciebie i Twój zespół stać?

Budowanie biznesu to budowanie wielu często skomplikowanych systemów. To budowanie sieci kontaktów biznesowych. Więc buduj swoją sieć. Niech stale rośnie. Czego Tobie życzę.

Mój biznes, to budowanie sieci dobrego…

Kamil Cebulski Kiedy Twój biznes to Twoja pasja, budujesz go, wierzysz w niego, promujesz. Jesteś tak w niego zapatrzony, że po drodze tracisz obiektywność i dziwisz się, że biznes pada.
Spojrzenie człowieka z zewnątrz na Twój biznes potrafi bardzo często nastawić go na szybsze tory.

Gorąco polecam Andrzeja wszystkim pasjonatom swojego biznesu, którym przyda się obiektywne spojrzenie osoby z zewnątrz nie tylko na Twój biznes, ale także na Twoją rolę w tym biznesie.

Kamil Cebulski
doświadczony przedsiębiorca, autor książki m.in. Efekt Motyla,
propagator przediębiorczości w Polsce
Myśleć Jak Milionerzy, www.KCBE.pl, www.KamilCebulski.pl



Uwaga! bardzo ważny test przedsiębiorczości:

Wyobraź sobie, że nie masz kasy i chcesz coś kupić, na przykład Coaching dla biznesu. Wiesz, że coaching jest drogi. Co zrobisz?

Gdybym był Tobą, to zapytałbym (andrzej@andrzejhanisz.pl) - Co mogę dać Tobie, z tego co umiem, za to co umiesz Ty?

Nazywa się to barterem i jest najstarszą formą wymiany handlowej, jak Wiesz.



Komentarze:
Do tego artykułu nie zamieszczono jeszcze żadnych komentarzy.

Zamieść pierwszy komentarz »